Czy da się schudnąć przy PCOS

Czy da się schudnąć przy PCOS? To pytanie, które zadaje sobie wiele pacjentek zmagających się z tym schorzeniem. Wynika to z faktu, że znaczna część z nich ma za sobą przygody z odchudzaniem, które często kończyły się fiaskiem. Czy przy zespole policystycznych jajników zrzucenie nadprogramowych kilogramów jest w ogóle możliwe? Jeśli tak – co zrobić, żeby usprawnić ten proces? Poznaj kilka praktycznych wskazówek od Pora Na Zdrowie!

 PCOS a odchudzanie – co musisz wiedzieć?

Zanim dowiesz się, czy da się schudnąć przy PCOS, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego w ogóle należy podjąć działania w tym kierunku. Pozbywając się nadwagi lub otyłości, pożegnasz się z wieloma uporczywymi objawami, które na co dzień ci towarzyszą.

Nie bez powodu redukcja masy ciała uznawana jest za jeden z najważniejszych elementów leczenia PCOS – doniesienia naukowe pokazują, że zmniejszenie masy ciała już o 5-10% poprawia wrażliwość komórek na działanie insuliny, obniża stężenie testosteronu, pomaga przywrócić płodność, a także podnosi poziom SHBG, czyli białka wiążącego hormony płciowe.

DBAJ O SIEBIE PRZY PCOS POD OKIEM DIETETYKA!!!

Skorzystaj ze specjalnej oferty na pakiet rozszerzony online w cenie 350 zł zamiast 450 zł !!!

Dietetyk kliniczny Katarzyna Brzozowska
W świecie nauki pojawiają się przesłanki, by twierdzić, że kobiety borykające się z tą przypadłością są bardziej narażone na choroby układu krążenia, a – jak wiadomo – nadwaga i otyłość tylko potęgują to ryzyko.

O najważniejszych zasadach przy dieta w PCOS przeczytasz w artykule: Dieta w PCOS – co jeść? Czego unikać? Najważniejsze zasady!

Dlaczego PCOS utrudnia odchudzanie?

Grono pacjentek zastanawia się, dlaczego PCOS w ogóle utrudnia odchudzanie. Spowodowane jest to co najmniej kilkoma czynnikami. Wśród tych najistotniejszych wymienia się zaburzenia hormonalne – warto jednak mieć świadomość, że nie chodzi jedynie o kortyzol czy hormony płciowe. W grę wchodzą także zaburzenia pomiędzy stężeniem greliny i leptyny, czyli hormonów głodu i sytości. Niektóre badania dostarczają nam informacji, że kobietom ze zmagającym się z zespołem policystycznych jajników trudniej jest osiągnąć sytość po posiłku niż osobom zdrowym. Co jeszcze utrudnia odchudzanie przy powyższej przypadłości? Do tej puli niewątpliwie należą schorzenia metaboliczne, w tym insulinooporność, oraz obecność stanów zapalnych w organizmie.

Dieta przy PCOS – co jeść, żeby schudnąć?

Czy da się schudnąć przy PCOS? Odpowiedź brzmi TAK, ale wymaga to odpowiedniego podejścia. Jak nietrudno się domyślić, jednym z najważniejszych kroków w stronę szczupłej sylwetki, a co za tym idzie – lepszego samopoczucia, jest wprowadzenie pewnych modyfikacji do codziennego jadłospisu.

Od czego zacząć? Najlepiej od wyeliminowania z menu wysokoprzetworzonej żywności, która nasila stany zapalne oraz sieje spustoszenie w gospodarce hormonalnej i węglowodanowej. Mowa przede wszystkim o słodyczach, fast foodach, słonych przekąskach, kolorowych napojach, daniach typu instant oraz wątpliwej jakości konserwach. Dodatkowo dobrze jest wykluczyć pokarmy, które wywołują u ciebie alergię lub nadwrażliwość – najczęściej na celowniku znajduje się gluten, laktoza oraz białka mleka.

Na co dzień sięgaj po żywność o charakterze przeciwzapalnym – przy wyborze warto kierować się jej składem, indeksem glikemicznym oraz zawartością błonnika i substancji odżywczych. W twoich posiłkach nie mniej istotna jest różnorodność oraz obecność pełnowartościowego białka, zdrowych tłuszczów oraz węglowodanów złożonych. Idealnym dopełnieniem całości będzie odpowiednia ilość wody.

Jakie konkretne artykuły spożywcze wrzucać do sklepowego koszyka? Wśród nich nie może zabraknąć świeżych warzyw i owoców, włączając w to zielone warzywa liściaste, warzywa kapustne i niskoskrobiowe oraz awokado i owoce jagodowe. Świetnie sprawdzą się tutaj również nierafinowane oleje roślinne, w tym olej lniany i oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, a także produkty pełnoziarniste, kakao, pestki i orzechy, chude mięso oraz tłuste ryby morskie.

Komponując swoje menu, musisz pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy – nawet jeśli będziesz stosować najzdrowszą możliwą dietę, nie uda ci się zrzucić nadprogramowych kilogramów, jeśli nie zachowasz ujemnego bilansu kalorycznego. Oczywiście nie ma tutaj miejsca na głodówki czy inne restrykcyjne modele odżywiania – w ten sposób tylko bardziej rozregulujesz swoje hormony, a do tego zwiększysz prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo.

Odchudzanie przy PCOS wymaga kompleksowego podejścia – poza odpowiednią dietą wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna, zadbanie o higienę snu oraz ograniczenie stresu.

Czy da się schudnąć przy PCOS? Podsumujmy!

Czy da się schudnąć przy PCOS? Odpowiedź brzmi TAK, jednak wymaga to bardziej kompleksowego podejścia niż w przypadku zdrowych osób. Kluczowym elementem jest stosowanie odpowiedniej diety, ale równie istotne są takie czynniki jak ruch, sen oraz redukcja stresu. Jedno jest pewne – na zrzuceniu nadprogramowych kilogramów zyska nie tylko twoja sylwetka, ale przede wszystkim zdrowie i samopoczucie. Nie wiesz, jak skomponować swój jadłospis, żeby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty i uniknąć efektu jo-jo? Dla własnego bezpieczeństwa nie działaj na własną rękę i poproś o pomoc dietetyka klinicznego, który opracuje dla ciebie menu, zapoznając się wcześniej z wynikami twoich badań i przeprowadzając z tobą szczegółowy wywiad.

Źródła:

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25200687/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3728861/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4855959/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2861983/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8308732/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15240612/
  • https://gyncentrum.pl/strefa-wiedzy/ginekologia/pcos-a-zespol-metaboliczny/

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*