Odchudzanie w ciąży - pobór pomiarów z talii - pora-na-zdrowie.pl

Odchudzanie w ciąży to coraz powszechniejszy trend zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Wiele mówi się o nadprogramowych kilogramach, których młoda mama powinna się szybko pozbyć i to zaraz po zakończeniu połogu. Presja mediów społecznościowych i wszechobecnych fit celebrytek sprawiają, że niektóre kobiety zaczynają zrzucanie wagi jeszcze przed zajściem w ciążę. Czy odchudzanie w ciąży jest zdrowe? Dla kogo jest wskazane? Jak zrobić to z głową i bez negatywnych konsekwencji dla rozwoju płodu? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule!

Odchudzanie w ciąży – co musisz wiedzieć?

Odchudzanie w ciąży to jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów. Duża presja mediów społecznościowych oraz promowanie zdrowego trybu życia często wywołują u przyszłych mam wyrzuty sumienia dotyczące dodatkowych kilogramów już na samym początku ciąży. Należy jednak pamiętać, że ten wyjątkowy czas rządzi się swoimi zasadami – zatem co warto wziąć pod uwagę?

Nieodłącznym elementem ciąży jest przyrost wagi, który związany jest z ochroną powiększającego się płodu. Odżywianie w jej trakcie polega przede wszystkim na jedzeniu dla dwojga, a nie za dwoje – zapotrzebowanie kaloryczne w pierwszym trymestrze zwiększa się jedynie o kilka procent, aby pod koniec ciąży osiągnąć pułap około 475 kcal.

Wizja problemów wiążącym się ze zgubieniem nadwyżki centymetrów w talii po porodzie sprawia, że wiele kobiet wpada w panikę i stawia na dietę jeszcze podczas trwania ciąży. Niedowaga u ciężarnej jest równie groźna co nadwaga, dlatego do odchudzania w ciąży należy podejść z dużą dozą ostrożności – działanie na własną rękę może wymknąć się spod kontroli i w skrajnych przypadkach skończyć się ciążową anoreksją.

Ciążowa anoreksja, zwana również pregoreksją, ma ogromny wpływ na rozwój maluszka. Wśród najczęstszych konsekwencji u pregorektyczek wymienia się nadciśnienie tętnicze, wczesną osteoporozę oraz anemię. Niedobór niezbędnych substancji pokarmowych sprawia, że organizm nie jest w stanie zmobilizować się do porodu i wymaga zastosowania cesarskiego cięcia.

Zbyt niski przyrost masy ciała matki zwiększa ryzyko zarówno przedwczesnego porodu, jak i niskiej masy urodzeniowej dziecka. U takich noworodków może pojawić się niedokrwistość, wady rozwojowe oraz zaburzenia oddychania. Niedożywienie ciężarnej nie pozostaje również bez znaczenia dla dorastania dziecka i przyczynia się do rozwoju cukrzycy oraz chorób układu krążenia.

Kontrola wagi w ciąży – poznaj jej zasady!

Kontrola wagi w ciąży to kluczowy element profilaktyki. Jakiego przyrostu wagi należy się spodziewać? Wszystko zależy od wyjściowego BMI. Kobiety z niedowagą mogą przytyć 12-16 kg. W przypadku BMI 19-26 bezpieczny przyrost wagi to 11-13 kg, a przy BMI przekraczającym 29 – maksymalnie 10 kg.

Na wagę kobiety w 9. miesiącu ciąży składają się takie elementy jak masa maluszka, macicy, piersi, płynu owodniowego, łożyska, krwi oraz dodatkowych płynów i tkanki tłuszczowej. W zależności od początkowej masy ciężarnej ta ostatnia może ważyć od ok. 2 do 4 kilogramów. To właśnie dlatego przyszła mama nie będzie mieć dużych trudności z ich zrzuceniem.

Jeśli przed zajściem w ciążę twoje BMI przekraczało, oznacza to, że zmagasz się z nadwagą. Takie kobiety znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę ciążową oraz nadciśnienie. Oba schorzenia mogą mieć bezpośredni wpływ na rozwój płodu. Dodatkową trudność sprawia przy tym sama ciąża, która staje się o wiele trudniejsza do zniesienia dla przyszłej mamy – oprócz borykania się ze standardowymi dolegliwościami jest ona znacznie bardziej podatna na zmęczenie, wywołane nawet najprostszymi czynnościami.

Czy możesz schudnąć w ciąży?

Czy możesz schudnąć w ciąży? Pierwszym krokiem walki z nadwagą i otyłością w ciąży jest całkowita zmiana sposobu odżywiania. Zapomnij jednak o drastycznym cięciu kalorii. Jeśli twoje dotychczasowe menu obfitowało w przetworzone produkty i puste kalorie, najwyższy czas to zmienić! W przypadku kobiet z wysokiej grupy ryzyka lekarz położnik najczęściej zaleca całkowitą zmianę trybu życia.

Nie wiesz, jak powinien wyglądać jadłospis przyszłej mamy? Skontaktuj się z lekarzem położnikiem lub udaj się na wizytę do dietetyka klinicznego.

Pierwszym krokiem do poprawy samopoczucia i narzędziem do walki z otyłością w ciąży jest wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych i oparcie jadłospisu o 5-6 mniej obfitych, ale pełnowartościowych posiłków. Komponując je, miej na uwadze, że ich celem jest dostarczenie jak największej ilości mikroelementów, które zapewnią zdrowy rozwój maluszka. Nie bez znaczenia pozostaje również odpowiednio dobrana aktywność fizyczna. Jak schudnąć w ciąży i ustrzec się negatywnych konsekwencji nadwagi?

Jak zdrowo schudnąć w ciąży?

Menu przyszłej mamy to, zaraz obok ograniczenia stresu i odpoczynku, jeden z najważniejszych elementów, o które należy się zatroszczyć. Twój jadłospis powinien obfitować w produkty będące źródłem takich składników jak kwas foliowy, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, wapń, żelazo, jod, cynk oraz witamina D.

Jak schudnąć w ciąży? Postaw na różnorodną dietę, pamiętając o wystarczającej podaży pełnowartościowego białka, zdrowych tłuszczów i dobrej jakości węglowodanów. Co uwzględnić w menu? Np. awokado, zielone warzywa, świeże owoce o niskim indeksie glikemicznym, pestki i orzechy, kasze, chude mięso, oleje roślinne, mleko i jego przetwory oraz tłuste ryby morskie. Nie zapominaj także o odpowiednim nawodnieniu i całkowitej eliminacji pustych kalorii z diety.

Odchudzanie w ciąży powinno opierać się nie tylko na dobrze opracowanym jadłospisie, ale również na zdrowej dawce ruchu, dobranej do twoich możliwości. Jeśli zmagasz się z dużą nadwagą lub otyłością, zacznij od zwykłych spacerów, które będziesz stopniowo wydłużać. Przed rozpoczęciem bardziej wymagających form aktywności ruchowej należy skonsultować się z lekarzem ginekologiem, który wykluczy wszelkie nieprawidłowości stanowiące przeciwskazanie do ich wykonywania. Wśród tych najczęściej polecanych warto wspomnieć o pływaniu, aqua aerobiku, jeździe na rowerze stacjonarnym, jodze oraz gimnastyce dla kobiet w ciąży.

Odchudzanie w ciąży to jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów, dyskutowanych zarówno przez przyszłe mamy, jak i specjalistów. W przeszłości uważano, że kobieta może jeść do woli, praktycznie bez ograniczeń. Dzisiaj wiadomo, że optymalna waga to jeden z czynników mających wpływ na rozwój płodu. Jak schudnąć w ciąży? W przypadku nadprogramowych kilogramów warto wdrożyć zdrową aktywność fizyczną oraz zmienić nawyki żywieniowe, wypełniając jadłospis pełnowartościowymi produktami spożywczymi – ciężarnym nie zaleca się nadmiernego cięcia kalorii oraz głodówek.

Źródła:

  • Jarosz M. 2010. Praktyczny podręcznik dietetyki. Instytut Żywności i Żywienia.
  • Świątkowska D. 2012, Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii.
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28783859/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30563083/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28399584/

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*