Jaki probiotyk przy Hashimoto - pora-na-zdrowie.pl

Dobrze funkcjonujący układ odpornościowy w przewlekłym limfocytarnym zapaleniu tarczycy jest na wagę złota. O jego wydolności w dużej mierze decydują zdrowe jelita — są one o tyle ważne, że gros osób borykających się z chorobą Hashimoto cierpi również na schorzenia układu pokarmowego. Jak wspierać swój mikrobiom i jaki probiotyk przy Hashimoto przyjmować, aby cieszyć się łagodniejszym przebiegiem choroby?

Hashimoto a probiotyk – co musisz wiedzieć?

Zaburzona mikroflora jelitowa to problem wielu osób borykających się z Hashimoto. Dodatkowymi czynnikami, które mogą osłabiać funkcjonowanie jelit, są antybiotykoterapia, długotrwały stres, słaba higiena snu oraz brak zbilansowanej diety.

Doniesienia ze świata nauki pokazują, że niektóre schorzenia układu pokarmowego wyjątkowo często współwystępują z zapaleniem gruczołu tarczowego. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje przerost bakteryjny jelita cienkiego (SIBO) oraz zespół nieszczelnych jelit.

Zanim dowiesz się, jaki probiotyk przy Hashimoto przyjmować, warto pamiętać, że dieta może stanowić bardzo dobre źródło naturalnych substancji probiotycznych. Wdrożenie odpowiednich nawyków żywieniowych na co dzień może skutecznie wyciszyć wiele symptomów choroby.

Pokarmy obfitujące w naturalne probiotyki to najczęściej produkty po fermentacji, w tym kefir, ogórki kiszone, kimchi, kapusta kiszona, miso, tempeh, chleb na zakwasie, kombucha, jogurty oraz niektóre sery.

Zdrowa mikroflora jelitowa odgrywa ważną rolę w metabolizmie substancji odżywczych. Jest to kluczowe w przypadku pacjentów z Hashimoto, którzy niekiedy borykają się z niedoborami pokarmowymi.

Jaki probiotyk przy Hashimoto suplementować?

Dokuczliwe objawy ze strony układu pokarmowego oraz zaawansowana choroba Hashimoto sprawiają, że zbilansowana dieta, obfitująca w naturalne probiotyki, może być niewystarczająca. Wielu pacjentów zmuszonych jest do wspomagania się suplementami farmakologicznymi.

Jaki probiotyk przy Hashimoto suplementować? W przypadku tego schorzenia poleca się przyjmowanie jednego z trzech rodzajów preparatów, a mianowicie:

  • probiotyków na bazie kwasu mlekowego,
  • probiotyków na bazie drożdży,
  • przetrwalników bakterii, w tym boulardii.

Te ostatnie przyczyniają się do zmniejszenia nieszczelności organu, poprawiając przy tym barierę jelitową i wzmacniając połączenia między komórkami nabłonka.

Stosowanie probiotyków u pacjentów z chorobami autozapalnymi i współistniejącymi schorzeniami jelit należy zawsze konsultować z lekarzem prowadzącym. Decyzja powinna być poprzedzona dokładnym wywiadem, badaniami oraz oceną występujących symptomów.

Dobra kondycja mikrobioty jelitowej odgrywa ogromną rolę w sprawnym funkcjonowaniu układu odpornościowego, co jest bardzo istotne przy chorobach autoimmunologicznych, w tym Hashimoto. W diecie osób borykających się z tym schorzeniem nie powinno zabraknąć naturalnych źródeł substancji probiotycznych. W wielu przypadkach wskazana jest również suplementacja farmakologiczna. To, jaki probiotyk przy Hashimoto przyjmować, powinno zostać skonsultowane z lekarzem specjalistą.

Źródła:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6996528/
  • Carlson J.L., Erickson J.M., Lloyd B.B., Slavin J.L., Health Effects and Sources of Prebiotic Dietary Fiber, Current Developments in Nutrition 2018, 2(3).
  • Tsai Y.L., Lin T.L., Chang C.J. i wsp., Probiotics, prebiotics and amelioration of diseases. Journal of Biomedical Science 2019, 26(3).
  • Köhling H.L., Plummer S.F., Marchesi J.R., Davidge K.S., Ludgate M; The microbiota and autoimmunity: their role in thyroid autoimmune diseases. Clin Immunol. 2017;183:63-74.
  • García-Collinot G, Madrigal-Santillán EO, Martínez-Bencomo MA, et al. Effectiveness of Saccharomyces boulardii and Metronidazole for Small Intestinal Bacterial Overgrowth in Systemic Sclerosis. Dig Dis Sci. 2020;65(4):1134‐1143. doi:10.1007/s10620-019-05830-0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*