Jak schudnąć z Hashimoto - pora-na-zdrowie.pl

Hashimoto to choroba autoimmunologiczna, której skutkiem jest produkcja przeciwciał przeciwko gruczołowi tarczowemu. Mimo że jej przyczyny nie zostały do końca poznane, lekarze i dietetycy zwracają uwagę na bardzo ważny czynnik jej patogenezy, jakim jest nieodpowiednia dieta. Może ona przyczynić się zarówno do rozwoju choroby, jak i problemów ze zrzuceniem nadprogramowych kilogramów. Jak schudnąć z Hashimoto? Poznaj kilka prostych zasad oraz najlepsze przepisy dla osób z przewlekłym limfocytarnym zapaleniem tarczycy!

Jak schudnąć z Hashimoto? Poznaj zasady!

Jeśli chcesz poznać odpowiedź na pytanie, jak schudnąć z Hashimoto, powinieneś przyswoić zasady komponowania zdrowych posiłków, obfitujących w składniki odżywcze niezbędne przy tej jednostce chorobowej. Nie bez znaczenia pozostaje również wyciszenie stanu zapalnego toczącego się w twoim organizmie. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności wyeliminuj ze swojego jadłospisu pokarmy zawierające substancje wolotwórcze, do których należą izoflawony sojowe. Ponadto uważaj na związki antyodżywcze, tj. tioglikozydy blokujące wychwyt jodu przez tarczycę (brukselka, brokuł, kalarepa, kalafior, jarmuż, brukiew, szpinak, gruszki, kasza jaglana) oraz lektyny (cieciorka, bakłażan, soczewica, groch, warzywa psiankowate) mogące zaostrzać reakcję autoimmunologiczną organizmu.

Jakie makro i mikroelementy powinna uwzględniać dobrze skomponowana dieta w Hashimoto? Stawiaj przede wszystkim na selen, cynk, żelazo, jod oraz witaminę D. Warto wystrzegać się cukrów prostych, które – spożywane w nadmiarze – zmniejszają wchłanianie makro i mikroelementów z pożywienia. W swoim menu zawrzyj również odpowiednią dawkę antyoksydantów wyciszających procesy zapalne.

Co warto jeść przy Hashimoto, żeby schudnąć?

Wbrew pozorom dieta w przewlekłym limfocytarnym zapaleniu tarczycy nie musi być monotonna. Jej najważniejszą zasadą jest dostarczenie składników odżywczych zmniejszających zapalenie i niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania gruczołu. Wśród polecanych pokarmów znajdują się m.in.:

  • niegazowana woda, herbaty ziołowe, soki owocowe, napoje roślinne;
  • indyk, kurczak, cielęcina, królik, tłuste ryby morskie, chuda wołowina;
  • borówki, maliny, porzeczki, poziomki, jagody, morele, kiwi, wiśnie, śliwki, jabłka, ananasy;
  • marchew, seler, pietruszka, warzywa liściaste, buraki, cukinia;
  • amarantus, owies, makaron pełnoziarnisty, kasza gryczana, brązowy ryż, mąka kukurydziana;
  • orzechy laskowe, włoskie i brazylijskie, migdały, pestki dyni i słonecznika, sezam.

Czego unikać przy Hashimoto, żeby nie tyć?

Chcesz dowiedzieć się, jak schudnąć z Hashimoto? W takim razie zapoznaj się z produktami, których warto unikać przy tym schorzeniu. Wśród pokarmów, które zwykle zaostrzają przebieg choroby, znajdują się m.in.:

  • alkohol, czarna i zielona herbata, kawa, słodkie napoje;
  • tłuste czerwone mięso, podroby, kaczka, wędzone mięso i ryby;
  • truskawki, brzoskwinie, gruszki, daktyle;
  • tłusty nabiał, ser żółty, śmietana;
  • warzywa krzyżowe, cebula czosnek, szpinak, bataty, cieciorka, soczewica, groch;
  • margaryna, smalec, mleko kokosowe, olej palmowy;
  • orzeszki ziemne, dosładzane masło orzechowe;
  • biały ryż, makaron ze zbóż zawierających gluten, kasza jaglana, tapioka.

Proste i smaczne przepisy dla chorych na Hashimoto!

Co jeść przy Hashimoto, żeby schudnąć? Fora internetowe często podają zestaw zasad, którymi należy podążać w celu pozbycia się dodatkowych centymetrów w talii i poprawy samopoczucia. Jak zastosować te rady w praktyce? Poniżej przygotowaliśmy dla ciebie proste i smaczne przepisy, które pomogą ci schudnąć pomimo choroby!

Hashimoto to schorzenie autoimmunologiczne, w którym organizm produkuje przeciwciała przeciwko tarczycy. W konsekwencji pojawia się szereg uporczywych dolegliwości, w tym trudności w zrzuceniu nadprogramowych kilogramów. Jak schudnąć z Hashimoto? Twoja dieta powinna skupiać się na pokarmach obfitujących w substancje odżywcze, w szczególności jod, selen, cynk, żelazo oraz witaminę D. Nie potrafisz komponować odpowiednich posiłków? W takim razie skorzystaj z moich przepisów lub odezwij się do mnie, a ja pomogę ci osiągnąć zdrową sylwetkę mimo choroby!

Źródła:

  • Zakrzewska E., Zegan M., Michota-Katulska E. Zalecenia dietetyczne w niedoczynności tarczycy przy współwystępowaniu choroby Hashimoto. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna. XLVIII, 2015 (2): 117–127.
  • Ciborowska H., Rudnica A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, s. 123-135.
  • Wentz I. Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie. Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2017, s. 198-201.
  • https://www.healthline.com/nutrition/hashimoto-diet
  • https://www.healthline.com/nutrition/hypothyroidism-diet#what-it-is
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hashimotos-disease/symptoms-causes/syc-20351855
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6926951/
  • https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/article/view/62421/47571
  • https://pdfs.semanticscholar.org/14fb/87d296a0ae51f59dbecd4d8e224144c485f7.pdf
  • https://www.thyroid.org/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28290237/

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*